W jaki sposób sport może być pomocny w prawidłowym funkcjonowaniu? Co możemy osiągnąć dzięki regularnej aktywności? Zagadnienia te – zwłaszcza w odniesieniu do dzieci i młodzieży – budzą szereg pytań i wątpliwości. Psychologowie są zgodni, że aktywność jest niezmiernie ważna i jak najbardziej wskazana dla młodego pokolenia.

PANUJĘ NAD EMOCJAMI

Wszechstronny rozwój psychofizyczny to jeden z tych elementów, który wskazywany jest najczęściej wśród dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą sport. O ile kwestia poprawy kondycji fizycznej, sprawności czy wytrzymałości to oczywistość wynikająca z regularnego ruchu, tak ożywczy wpływ na umysł młodego człowieka wart jest szczególnej uwagi.

Karolina Iwan, psycholog sportu, na co dzień pracująca z podopiecznymi Szkoły Mistrzostwa Sportowego Sportów Zimowych Szczyrk w Buczkowicach: „Sport bardzo fajnie wpływa na młodych ludzi przede wszystkim dlatego, że pozwala wyładować nadmiar emocji. Bardzo często jest tak, że dzieci, które uprawiają sport, pójdą pobiegać czy pojeździć na rowerze, czują się po tej aktywności lepiej. Inną kwestią są zawody sportowe, bo generują one więcej stresu, natomiast systematyczny trening pozwala trzymać emocje w ryzach”.

MÓJ PRZYJACIEL Z BOISKA

Dzieci i młodzież mają naturalne predyspozycje do tego, aby w miarę szybko nawiązywać nowe znajomości w rówieśniczym gronie. Dokładnie tak też jest w sporcie, który jednoczy poprzez wspólne pasje i cele.

K.I.: „W grupie treningowej dzieli się ze sobą radości, ale również troski. Tworzą się małe społeczności, czasami niemal na wzór rodzin. Przyjaźnie zawiązane w sporcie utrzymują się na długo i dotyczy to nawet tych sytuacji, gdy nie spędza się już ze sobą tyle czasu, co wcześniej. To efekt relacji między dziećmi czy młodzieżą nie z klasy, ale właśnie grupy sportowej, wspólnych treningów i wyjazdów”.

NA TRENINGU JAK W ŻYCIU

O tym, że sport pełni rolę wychowawczą nie trzeba specjalnie przekonywać. Regularna aktywność od najmłodszych lat sprzyja nabywaniu wielu cech, które okazują się przydatne w wieku dorastania, a później również w dorosłości. Ukształtowanie sportowego charakteru znajduje w ślad za tym przełożenie na codzienne funkcjonowanie.

K.I.: „Dzieci uprawiające sport potrafią się o siebie zatroszczyć. Są z reguły dobrze zorganizowane. Na umiejętne łączenie sportu z nauką nie ma dużo czasu, więc trzeba to umieć ze sobą pogodzić. Wyznaczać cele i zadania, następnie pracować nad ich realizacją. Nie wszystkim przychodzi to łatwo, ale wystarczy wskazać młodym osobom drogę, a sportowy tryb wchodzi im w nawyk”.

TELEFON? MOŻE PÓŹNIEJ...

Istotnym współcześnie problemem, który pojawia się w środowisku młodych osób jest uzależnienie od nowoczesnych multimediów. Przykładów szukać daleko nie trzeba. Po telefony komórkowe sięgają już kilkuletnie dzieci, te starsze potrafią spędzać czas w rzeczywistości wirtualnej godzinami każdego dnia. Co gorsza, często korzystanie z Internetu odbywa się bez właściwej kontroli ze strony dorosłych. To z kolei może prowadzić do przemycania nieodpowiednich treści, wywierając negatywny wpływ na psychikę młodego człowieka.

K.I.: „Sami rodzice zgłaszają często problemy związane z tym, że ich pociechy spędzają dużo czasu przed telefonami. I tu aktywność fizyczna odgrywa dużą rolę. Czas poświęcony właśnie na sport to te godziny, których młodzież siłą rzeczy nie spędza przy multimediach. Zauważają w końcu, że można i bez tego normalnie funkcjonować. Zyskują jakąś inną pasję, która zapobiega cyfrowemu uzależnieniu”.