Poprzez działania systematycznie prowadzone w ramach kampanii „TAK dla sportu, NIE dla agresji i przestępczości” staramy się dążyć do tego, aby dzieci i młodzież przechodziły swoje młodzieńcze lata w odpowiedni sposób. Dlaczego funkcjonowanie w środowisku stawiającym na aktywne spędzanie czasu jest tak ważne?

Poprzez ogólnopolski projekt edukacyjny „Młode Głowy” poruszony został w sposób szczególny temat zdrowia psychicznego i poczucia własnej wartości wśród młodego pokolenia. W toku przedsięwzięcia realizowane były poszczególne etapy – pierwszy obejmował „darmowe i największe w Polsce” badanie zdrowia psychicznego i poczucia własnej wartości wśród młodych osób. Badanie to przeprowadzone zostało na terenie całego kraju. Kolejny skierowany był na kampanię edukacyjną wśród młodzieży oraz osób bezpośrednio związanych z wychowaniem młodego pokolenia – nauczycieli, rodziców czy też opiekunów.

Realizacja przywołanego projektu jest więc bardzo podobna do nadrzędnych założeń kampanii „TAK dla sportu, nie dla agresji i przestępczości”, gdyż w obu przedsięwzięciach zwracana jest baczna uwaga na problemy, z którymi borykają się najmłodsi, a także na niebezpieczeństwa na nich czyhające. Wiele negatywnych rezultatów w patologicznych środowiskach jest niwelowana poprzez sport.

Stres, niska samoocena wśród dzieci i młodzieży to palące problemy w polskich szkołach, a te wynikają z przeróżnych czynników środowiskowych – często niezależnych od wystawionych na nie dzieci. Patrząc na wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu „Młode Głowy” powinniśmy bić na alarm. Po przebadaniu blisko 200 tys. uczniów do lat 18, na światło dzienne wyszły niepokojące dane dotyczące zdrowia psychicznego młodych osób.

  • ponad połowa (52,4%) przebadanych odczuwa brak motywacji do działania,
  • co trzeci zbadany nie ma chęci do życia,
  • również co trzeci zgłasza problemy w nauce,
  • 37,5% przebadanych czuje się samotnymi i nie akceptuje kim jest i jak wygląda.


Istnieje tak naprawdę wiele czynników odpowiadających za wystąpienie takich rezultatów. Zbierają się one w jedną całość, konsekwentnie nakładającymi się negatywnymi czynnikami środowiskowymi, którym rozmaite działania są w stanie zapobiec, m.in. w toku aktywności w ramach kampanii „TAK dla sportu, NIE dla agresji i przestępczości”. Po latach realizacji projektu sfinansowanego ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości i wysłuchaniu treści wygłoszonych przez osoby ze środowiska sportowego – sportowców, trenerów czy psychologów sportu, można dojść do wniosku, iż znalezienie „przestrzeni” na aktywność pozytywnie i prawidłowo wpływa na rozwój młodych osób. Pozwala zarazem na znalezienie wartościowych autorytetów. W toku nauki wybranej dyscypliny każdemu przyjdzie zmierzyć się z sytuacjami, które uczą odpowiednich zachowań, a lekcja z nich wyciągnięta przyda się w dorosłym życiu. Radzenie sobie z porażkami, zwycięstwami, wymagającymi treningami – to unikalne momenty kształtujące młode pokolenie. Praca w grupie uczy młodych współpracy i zaufania, pomaga wypracować przekonanie, że wspólnymi siłami można przysłowiowo „przenosić góry”.

Patologie wynikające z raportu „Młode Głowy” przybierają tymczasem rozmaite formy:

  • 16% uczniów okalecza swoje ciało,
  • 39,5% ogląda w sieci materiały prezentujące przemoc,
  • 41,9% młodych ludzi przyznało, że w ich najbliższym otoczeniu ktoś mówił o samobójstwie, podjął próbę samobójczą lub odebrał sobie życie,
  • 9,5% uczniów deklaruje, że doświadcza przemocy rówieśniczej,
  • prawie 70% uczniów nigdy nie korzystało ze wsparcia psychologa ani w szkole, ani poza szkołą.


I w tym kontekście podkreślić warto, że realizując kampanię „TAK dla sportu, NIE dla agresji i przestępczości” znajdujemy potwierdzenie, iż skuteczną prewencją w walce z tego typu patologiami jest praktykowanie regularnych fizycznych aktywności.